МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
І. МЕТА І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
Вивчення навчальної дисципліни «Методика викладання у вищій школі» спрямовано на забезпечення підготовки студентів магістратури, формування навичок педагогічної діяльності. Згідно зі стандартами МОН України дисципліна «Методика викладання у вищій школі» вивчається в обсязі 2 кредитів (108 годин).
Мета вивчення даної дисципліни: розкрити загальні засади педагогіки вищої школи; навчитися самостійно працювати з педагогічною літературою; -
розвити практичні вміння, що забезпечує творчість та ініціативу в педагогічній діяльності.
Завдання дисципліни – ознайомити студентів із основними поняттями і проблемами педагогіки, закласти фундамент їхніх педагогічних знань.
Після вивчення дисципліни студент повинен
ЗНАТИ:
УМІТИ:
-
планувати та організовувати навчальний процес у ВНЗ,
-
вибирати й застосовувати ефективні методи навчання,
-
готувати і проводити лекції відповідно до психолого-педагогічних вимог,
-
сприяти адаптації студентів до самостійної навчальної роботи,
-
застосовувати кредитно-модульну технологію навчання та оцінювання знань студентів.
II. ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
«МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ»
Тема 1. Теоретичні засади навчально-виховного процесу у вищій школі
Сутність і методологічні засади навчання. Структура процесу оволодіння знаннями, уміннями й навичками, формування компетентності. Мотиви навчання. Типи навчання, їх характеристика. Інтенсифікація навчально-виховного процесу.
Тема 2. Закони, закономірності і принципи навчання
Закони навчання, їх сутність. Загальні закономірності навчально-виховного процесу. Принципи навчання у вищій школі.
Тема 3. Зміст, планування та організація навчального процесу у вищій школі
Спеціалізація навчання в сучасній вищій школі. Зміст освіти у вищій школі. Система планування й організація навчального процесу у ВНЗ.
Тема 4. Форми, види, методи і засоби навчання у вищій школі
Сутність поняття "форми організації навчання". Розвиток і становлення організаційних форм навчання. Типологія і характеристика методів навчання. Дидактичні вимоги до вибору методів навчання.
Тема 5. Лекція у вищій школі
Академічна лекція в системі професійної підготовки студентів. Технологія і техніка підготовки академічної лекції. Дидактичні й методичні вимоги до академічної лекції. Психолого-педагогічні вимоги до проведення лекції у вищій школі.
Тема 6. Технологія і техніка організації та проведення семінарів, практичних, лабораторних, індивідуальних занять, консультацій і колоквіумів
Дидактичні основи семінарських, практичних, лабораторних, індивідуальних та інших форм занять. Види семінарів, вимоги до їх організації та проведення. Особливості технології і техніки організації та проведення практичних, лабораторних, індивідуальних занять, консультацій і колоквіумів.
Тема 7. Психолого-педагогічні засади організації самостійної навчальної роботи студентів
Особливості навчальної роботи студентів і передумови її ефективності. Адаптація студентів до самостійної навчальної роботи. Уміння слухати і конспектувати лекції. Книга в системі професійної підготовки. Підготовка до лабораторних, практичних, семінарських занять. Підготовка до контрольних заходів.
Тема 8. Дистанційне навчання в системі освіти
Соціально-економічні потреби в дистанційній освіті. Короткий екскурс в історію дистанційного навчання. Сутність дистанційного навчання. Мотиви і принципи організації дистанційного навчання. Умови ефективності дистанційного навчання.
Тема 9. Система організації науково-дослідної роботи студентів
Наукова робота студентів – важливий чинник ефективності професійної підготовки фахівців з вищою освітою. Системність в організації науково-дослідної роботи студентів. Форми й види науково-дослідної роботи студентів. Методи організації науково-дослідної роботи студентів.
Тема 10. Система аналізу й оцінювання навчальних досягнень студентів
Значення і роль аналізу й оцінювання навчальних досягнень студентів. Функції оцінювання навчальних досягнень студентів. Принципи, види і методи аналізу й оцінювання навчальних досягнень студентів. Методика проведення контрольних дій у вищій школі. Модульно-рейтингова і кредитно-модульна технологія навчання та оцінювання навчальних досягнень студентів.
III. ПИТАННЯ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ІСПИТ
-
Теоретичні засади навчально-виховного процесу у вищій школі.
-
Закони, закономірності й принципи навчання.
-
Зміст, планування та організація навчального процесу у вищій школі.
-
Форми, види, методи і засоби навчання у вищій школі.
-
Лекція у вищій школі.
-
Технологія і техніка організації та проведення семінарів, практичних, лабораторних, індивідуальних занять, консультацій і колоквіумів.
-
Психолого-педагогічні засади організації самостійної навчальної роботи студентів.
-
Дистанційне навчання в системі освіти.
-
Система організації науково-дослідної роботи студентів.
-
Система аналізу й оцінювання навчальних досягнень студентів.
IV. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
-
Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навч. посібник. – К.: Знання, 2005. – 486 с.
-
Бордовская Н., Реан А. Педагогика: Учебник для вузов. – С.Пб: Питер, 2003. – 544 с.
-
Педагогика и психология высшей школы: Учеб. пособие. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2002. – 544 с.
-
Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. высш. учеб. завед.: В 2 кн. – М: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. – Кн.1. – 576 с.
-
Салов В.О. Основи педагогіки вищої школи: Навч. посібник. – Д.: НГУ, 2003. – 183 с.
-
Словник термінів і понять з педагогіки вищої школи: Посібник / В.В. Приходько, В.В. Малий, В.Л. Галацька, М.А. Мироненко. – Д.: НГУ, 2005. – 181 с.
Поділіться з Вашими друзьями: |