«прийменник як службова частина мови» вчителя



Скачати 277.1 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір277.1 Kb.
#18981
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

БРАТСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Перший обласний заочний конкурс

«Від творчого вчителя – до обдарованого учня» серед педагогічних працівників дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів
Номінація

«Авторські системи уроків»
Тема: «ПРИЙМЕННИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ»

вчителя


української мови та літератури

гімназії селища Братське

Голомб Марії Костянтинівни


Братське

Тема. Прийменник як службова частина мови

Мета: в ігровій формі опрацювати теоретичний матеріал про службові частини мови, зокрема, про прийменник;

розвивати вміння розпізнавати прийменники в реченні, пояснювати їх роль у мові, лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, смислові відношення, місце розташування, написання з різними частинами мови;

виховувати національно свідому, духовно багату мовну особистість.

Очікувані результати: після цього уроку семикласники зможуть:


  • розпізнавати прийменники в реченні;

  • пояснювати їх роль у мові, лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, смислові відношення, місце розташування, написання з різними частинами мови.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-мандрівка.

Методи і прийоми: колективна робота, робота з епіграфом, бесіда, інтерактивний метод «Мікрофон», самостійна робота з підручником, проблемність, робота із «Зошитом для опорних таблиць-схем», індивідуальне заповнення опорної таблиці-схеми, робота в парах, вибірковий диктант, пояснювальний диктант, індивідуалізована групова робота, гра «Хто кмітливіший?» (розгадування шарад).

Обладнання: підручники О.П.Глазової, робочі зошити, індивідуальні зошити для опорних таблиць-схем, опорна таблиця-схема «Частини мови», опорна таблиця-схема «Прийменник як службова частина мови», роздатковий матеріал (картки для індивідуалізованої роботи в групах), народознавчий матеріал.

Основний зміст

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

Колективна робота із опорною таблицею-схемою «Частини мови».

(Семикласники називають їх, звертають увагу на відмінності самостійних і службових частин мови.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель.

Сьогодні ми вирушимо в мандрівку до незвичайної країни Ліліпутії. Ви, певно, здогадалися, що мешкають в ній маленькі слова, тобто, службові слова. В руках кожного мовця вони – гвинтики, за допомогою яких він скріплює слова в реченні. Без службових слів ніяк не обійтись. За їх допомогою розрізнені повнозначні слова точно й безпомилково входять у відповідні речення. Хочеться, щоб у вас склалося шанобливе ставлення до маленьких слів. Їх найменше у мові. Зате велика в них граматична міць. Тож давайте спробуємо переконатися в цьому.



ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Гімназисти зачитують тему уроку, самостійно виводять його мету.)



V. Оголошення епіграфа і робота з ним

Я така частина мови,

Що належить службових.

І мене це знаменно,

Що всі звуть мене ?

Бесіда. (Інтерактивний метод «Мікрофон».)

  • Як звуть цю частину мови? (Прийменник.)

  • Які прийменники пропущені у віршованій загадці? (До, для.)

  • Запитання проблемного характеру: що знаєте про прийменник як службову частину мови?

VІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Самостійна робота з підручником: параграф 34, с.235.

  2. Бесіда (засвоєння теоретичного матеріалу). (Інтерактивний метод «Мікрофон».)

  • Яка частина мови називається прийменником? Її роль у мові?

  • Чи має прийменник лексичне значення?

  • Які його морфологічні ознаки?

  • Синтаксична роль?

  • На які смислові відношення може вказувати?

  • При якій частині мови стоїть найчастіше?

  • Як пишеться із самостійними та службовими частинами мови?

  1. Самостійна робота із «Зошитами для опорних таблиць-схем». Заповнення опорної таблиці-схеми «Прийменник як службова частина мови»

Опорна таблиця-схема

ПРИЙМЕННИК ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ

Роль у мові:_____________________________________________________

________________________________________________________________




Лексичне значення

Морфологічні ознаки

Синтаксична роль

Смислові відношення

Найчастіше стоїть при

З усіма частинами мови пишеться

















  1. Перевірка індивідуально заповнених гімназистами опорних таблиць-схем «Прийменник як службова частина мови».

  2. Робота в парах. (Робота із таблицею. Проговорення теоретичного матеріалу.)

VІІ. Практичні вправи (формування умінь і навичок на основі набутих знань)

Легенда про Волошку

  1. Вибірковий диктант. Випишіть прийменники з тексту (читає вчитель).

Жив у одному селі юнак Василь. До всякої роботи був здатний, та й собою хлопець хоч куди. Якось працював у полі, забарився та й вирішив переночувати у гаю біля озера. Ліг у пахучу траву і швидко заснув. І приснився йому дивний сон. Ніби біля нього сидить дівчина і гладить його волосся. Вся вона в голубому, очі в неї сині і довга коса. Василь не міг надивитися на польову красуню. А потім простягнув руку, хотів доторкнутися до неї, але прокинувся. Видіння щезло.

Наступного вечора Василь знову не пішов додому, а залишився ночувати в полі, поблизу луга. І як висипали зірки на небі, понад лугом з’явилося сяйво і заспівала край житнього поля дівчина. Під час співу Василь підкрався до дівчини, міцно схопив, пригорнув до себе. З-під довгих вій дивилися на нього сині очі. Вся краса землі відбилася в них.

Перевірка завдання.

Висновки. Прийменником називається незмінна службова частина мови, що служить для вираження звязків між словами у словосполученні та реченні.

  1. Пояснювальний диктант.

Поясніть орфограми і пунктограми в реченнях. Підкресліть прийменники. Поясніть написання їх із різними частинами мови.

- Хто ти? – запитав хлопець.

- Волошка, - одказала дівчина несміло.

З того часу майже не приходив Василь додому. Цілими ночами разом з Волошкою блукав полями. Але батько, Володар полів, дізнавшись про любов дочки до Василя, розгнівався на неї і прокляв Волошку. Зацвіла тоді Волошка синьою квіткою посеред поля.

- Волошко, де ти?! – гукав Василь.

- Це я – квітка.

Висновки. Прийменник із самостійними та службовими частинами мови пишемо окремо.

3. Індивідуалізовані групові завдання за картками.

Група 1. Підкреслити прийменники. Визначити смислове відношення.

Не повернувся Василь до людей. Тільки згодом побачили вони посеред жита ще одну синю квітку.

Група 2. Підкреслити прийменники. Визначити смислове відношення.

Так і цвітуть поміж житами ті сині квіти й донині. А люди назвали їх волошками й васильками.

Група 3. Підкреслити прийменники. Визначити смислове відношення.

Волошка синя – старовинна лікарська рослина. Росте як бур’ян серед посівів жита, пшениці, льону.

Група 4. Підкреслити прийменники. Визначити смислове відношення.

Поширена майже по всій території України. У медицині квіти волошки застосовують як сечогінний та жовчогінний засіб.

Група 5. Підкреслити прийменники. Визначити смислове відношення.

Настій квітів вживають у разі застудних захворювань, кашлі, гарячці та сильному серцебитті, коли болить шлунок.

Висновки. Прийменник може вказувати на такі смислові відношення: просторові, часові, причини, мети, кількісні, допустові, означальні, об’єктні.

Слово вчителя

За допомогою прийменників можуть виражатися також відношення дії до предмета (Знав від початку.), дії між предметами (Дехто з гімназистів.), ознаки до предмета (Дерево без листя.), умови (Гуляють під дощем.), способу дії (Прийшов із гарним настроєм.) та інші.



  1. Гра «Хто кмітливіший?»

Розгадати шаради

Сигнал тривоги – перший склад,

Постав прийменник з ним у ряд -

І стану я перед тобою

Зелена літом і зимою.

(Сос-на)

Завдання: прийменник – на. Визначіть його роль у мові, лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, смислове відношення, місце розташування та написання з іншими частинами мови.

До прийменника додати

Заміську ділянку й хату.

В результаті будеш мати

Те, що треба розв’язати.

(За-дача)

Завдання: прийменник – до. Визначіть його роль у мові, лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, смислове відношення, місце розташування та написання з іншими частинами мови.

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Колективна робота із опорною таблицею-схемою «Прийменник як службова частина мови».

  2. Вчитель.

От і підійшла до кінця наша мандрівка до незвичайної країни Ліліпутії. Ви познайомилися одними із її жителями – прийменниками. Вони – маленькі – маленькі. У реченнях та і в українській мові їх небагато. Але робота у них відповідальна: служать для зв’язку слів у словосполученнях і реченнях. Тому й мандрують ліліпути-прийменники з речення в речення. Скрізь їм необхідно встигнути й допомогти, навіть, словам-гулліверам. Ви переконалися, що вони, мов бджілки, дуже працьовиті, допомагають нам у спілкуванні.

ІХ. Умотивоване оцінювання

Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

1 в.: написати твір – мініатюру «Моя улюблена польова квітка», підкреслити прийменники;

2 в.: повторити параграф 34, с.235; вправа 442; підкреслити прийменники, визначити смислові відношення, на які вони вказують;

3 в.: повторити параграф 34, с.235; вправа 444; переписати, знімаючи риски; пояснити, як пишуться прийменники з усіма частинами мови.
Література

  1. Глазова О.П. Українська мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2011.-С.235.

  2. Назарець Л. Народознавчий аспект уроків мови у 7 класі. Дидактичний матеріал про волошки. //Українська мова та література. – 2007. – Число 36 (532). – С.12.

  3. Омельчук С.А., Кумейська Н.В., Середа Л.В., Чаловська М.В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С.А.Омельчук. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – С. 68.

  4. Сікорська З.С. Терновська Т.П. Збірник диктантів з української мови для 5-9 класів: Посібник для вчителя. – К.: Рад.шк., 1989. – С.254-261.

  5. Фесенко Ольга. Цікаві розмови про частини мови // Українська мова та література.- 2005. – Число 10 (410). – С.7.

Тема. Непохідні та похідні прийменники

Мета: в ігровій формі опрацювати теоретичний матеріал про прийменники за походженням (непохідні та похідні), за будовою (прості, складні, складені), формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників;

розвивати вміння аналізувати, робити висновки – правила мовних фактів;

виховувати жагу пізнання, бажання вивчати і знати рідну мову, інтерес до народознавства.

Очікувані результати: після цього уроку семикласники зможуть:

розрізняти прийменники за походженням (непохідні та похідні), за будовою (прості, складні, складені); відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників.

Тип уроку: формування мовної компетенції.

Форма уроку: урок-мандрівка.

Методи і прийоми: самостійна робота із опорною, частково заповненою, таблицею-схемою, з підручником; робота в парах, колективна робота; методи «Мікрофон», «Ланцюжок»; вибірковий диктант, бесіда, робота з епіграфом, із «Зошитом для опорних таблиць-схем», «Коротким тлумачним словником української мови»; вибірково-розподільний диктант, диференційовані завдання, пояснювальний диктант, проблемність.

Обладнання: підручники О.П.Глазової, робочі зошити, зошити для опорних таблиць-схем, опорна таблиця-схема «Прийменник як службова частина мови», прості олівці, фломастери.

Основний зміст

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок


  1. Самостійна робота із опорною таблицею-схемою «Прийменник як службова частина мови». (Індивідуально заповненою та колективно перевіреною на першому уроці вивчення теми.)

  2. Робота в парах. (Проговорення теоретичного матеріалу таблиці.)

  3. Колективна робота із опорною таблицею-схемою «Прийменник як

службова частина мови». (Методи «Мікрофон» та «Ланцюжок».) (Повторення відомостей про прийменник, опрацьованих на попередньому уроці.)

  1. Вибірковий диктант. Виписати прийменники з тексту (читає вчитель).

Народнопоетичні символи України

Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка. Бабусина вишиванка, рушник. Сорочка, калина біля вікна – все це наші символи.

Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами та переказами, опоетизована майстрами слова та пензля, вона завжди буде символом добра і надії. «Хата моя, біла хата, рідна моя сторона, пахне любисток і м’ята, мальви цвітуть край вікна…», «Чим хата багата, тим і рада». Це лиш часточка із немеркнучих перлин народної мудрості про отчий дім.

Людина не має права бути безбатченком, завжди повинна пам’ятати батьківську хату, з якої вона пішла у велике життя.

  1. Бесіда.

- Запитання проблемного характеру: чи помітили несхожість, різницю між прийменниками?

- То що ж це за прийменники?



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.

Сьогодні ми продовжимо мандрівку до незвичайної країни Ліліпутії, продовжимо спілкування з її жителями, нашими вже добрими друзями – прийменниками. Познайомимося з їх видами за походженням і за будовою.



ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

(Гімназисти зачитують тему уроку, самостійно виводять його тему.)



V. Оголошення епіграфа та робота з ним

Учитися гарній, спокійній, інтелігентній

мові треба довго й уважно – прислухаючись,

запам’ятовуючи, помічаючи й вивчаючи.

Дмитро Лихачов

Бесіда. (Інтерактивний метод «Мікрофон».)

- Як розумієте цей вислів?

- Чи візьмете його собі за дороговказ при вивченні рідної літературної мови?

VІ. Вивчення нового матеріалу


  1. Самостійна робота з підручником О.П.Глазової: параграф 34, с.237, 240.

  2. Індивідуально-пізнавальне завдання: двоє гімназистів працюють із «Коротким тлумачним словником української мови», відшукують слова «похідний» і «непохідний»; виводять особистісне пояснення.

  3. Бесіда. (Засвоєння теоретичного матеріалу.) (Інтерактивний метод «Мікрофон».)

- Слово словникарям-дослідникам. (Похідний, а, е, мат., грам. Утворений (виведений) від іншої подібної величини, форми. Пояснення слова «непохідний» - немає. Тлумачення гімназистів: непохідні – не утворені від іншої форми, тобто, первинні прийменники.)

-Тож за походженням (способом творення) прийменники поділяються на які?

- Назвіть непохідні (первинні).

- Похідні називають ще вторинними. За допомогою яких способів вони творяться?



- А за будовою? (морфологічним складом) на які види (групи) поділяються прийменники?

  1. Самостійна робота із «Зошитами для опорних таблиць-схем». Заповнення опорної таблиці-схеми «Непохідні та похідні прийменники».

Опорна таблиця – схема

НЕПОХІДНІ ТА ПОХІДНІ ПРИЙМЕННИКИ

За походженням (способом творення)

Види (групи) за будовою

непохідні (первинні)

похідні (вторинні)

прості

складні

складені

способи їх творення

перехід самостій-них частин мови в прийменник

складання кількох непохідних

поєднання самостійних частин мови + непохідні прийменники






















  1. Колективна перевірка індивідуально заповнених гімназистами опорних таблиць схем «Непохідні та похідні прийменники».

  2. Робота в парах. (Робота із таблицею. Проговорення теоретичного матеріалу.)

VІІ. Практичні вправи (формування умінь і навичок на основі набутих знань)

  1. Вибірково-розподільний диктант. Виписати із вірша у дві колонки непохідні та похідні прийменники.

Я буваю лиш одним:

Похідним – непохідним.

Задля, посеред, із-за,

До, над, крім, в, під, по, за.

Висновки. За походженням (способом творення) прийменники поділяються на непохідні та похідні.

  1. Диференційовані завдання.

В українців, як і в багатьох народів світу, є свої улюблені рослини-символи. Це тополя, барвінок, вишня, верба, калина…

Про свою улюблену рослину-символ

І в. скласти 4-8-рядковий вірш; ІІв. написати міні-твір; ІІІ в. скласти речення.

Використати непохідні, прості прийменники. Підкреслити їх.

Перевірка виконаних завдань.

Висновки. Непохідні, прості прийменники – найдавніші. Тому їх називають первинні.

  1. Пояснювальний диктант. Підкреслити складні прийменники. Пояснити їх спосіб творення.

Рушник. Один із символів України. Рушник на стіні. Давній наш звичай. Не було, здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками…

Вони були всюди: понад образами, понад вікнами й дверима, понад фотографіями…



Висновки: Складні прийменники утворені поєднанням простих прийменників.

4.Прочитати.Визначити складені прийменники.

З метою заохочення членів факультативу «Українське народознавство» наказую всіх преміювати поїздкою до Гнідинської школи Бориспільського району Київської області.

Незважаючи на весняний дощ, зустрічаємось на центральній площі селища Братське. Всі поспішали в напрямі до Парку Живковича.

Висновки. Складені прийменники утворюються від кількох слів.

5.Пригадати, які слова називаються омонімами?



Порівняти в реченнях співзвучні слова. Пояснити, які з них належать до самостійних частин мови, а які - до похідних прийменників.

Тихо навколо. - Навколо гімназії учні висадили квітник.

Кінець - ділу вінець. - Сидить батько кінець стола, на руки схилився.

Пісня лунала десь зовсім близько. - Марійка стояла близько вікна.

Висновки. Слід відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників. Похідні прийменники, на відміну від однозвучних іменників і прислівників, не виражають самостійного лексичного значення, а лише вказують на певні смислові відношення у сполученні з іменниками, числівниками або займенниками.

VІІІ. Висновки.

  1. Колективна робота із опорною таблицею-схемою «Непохідні та похідні прийменники».

  2. Учитель.

Мандруючи незвичайною країною Ліліпутією, ми завдяки української мови поспілкувалися із прийменниками, познайомилися з ними ближче за походженням (непохідними й похідними), за будовою (простими, складними й складеними), поповнили свою скарбничку знань з народознавства: пригадали національні народнопоетичні символи України та символи – рослини.

ІХ. Умотивоване оцінювання

Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

1 в. – допрацювати поезію про улюблену рослину – символ (або написати невеличку легенду чи оповіданнячко); підкреслити похідні прийменники;

2 в. – написати міні-твір про улюблений народнопоетичний символ (на вибір); визначити спосіб творення похідних прийменників;

3 в. – записати п’ять прислів’їв, у яких уживаються похідні прийменники; визначити спосіб їх творення.

Література

  1. Глазова О.П. Українська мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2011.-С.237, 240.

  2. Короткий тлумачний словник української мови (Уклад.: Д.Г. Гринчишин, Л.Л.Гумецька, В.Л.Карпова та інші; Відп. ред. Л.Л.Гумецька). – К.: Рад. Школа, 1978. – С.208.

  3. Омельчук С.А., Кумейська Н.В., Середа Л.В., Чаловська М.В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С.А.Омельчук. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – С. 68-69.

  4. Пономаренко В.М. Уроки морфології в школі: (У 2 ч.) – К. Партнер, 1997 – Ч.2.: Дієслово, дієприкметник, дієприслівник, прислівник, прийменник, сполучник, частка, вигук. – 1999. – С.183.

  5. Рідна мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М.І.Пентилюк, І.В.Гайдаєнко, А.І.Ляшкевич, С.А.Омельчук. за заг. ред. М.І.Пентилюк.- К.: Освіта, 2007. – С 196,199.

  6. Світ українського слова. О.Олійник. Інститут Українознавства Київського університету ім. Тараса Шевченка. К., «Хрещатик», 1994. – С.13.

  7. Скуратівський В.Т. Берегиня. Художні оповіді, новели. – К.: Рад. письменник, 1998. – С.155.

  8. Уроки з народознавства: Посібник / Упоряд. М.К.Дмитренка, Г.К.Дмитренко. – К.: Ред. часопису «Народознавство», 1995. – С.51.

  9. Фесенко Ольга. Цікаві розмови про частини мови // Українська мова та література.- 2005. – Число 10 (410). – С.7.

  10. Ющук І.П. Рідна мова: Пробний підручник для 7 кл.- К.: Освіта, 1996. – С.216.

Тема. Написання похідних прийменників разом, окремо і через дефіс

Мета: в ігровій формі поглибити знання гімназистів про прийменники за походженням (непохідні й похідні), за будовою (прості, складні, складені);

опрацювати правила написання похідних прийменників разом, окремо і через дефіс; формувати відповідні правописні вміння й навички; розвивати вміння аналізувати, робити висновки мовних фактів; виховувати пізнавальний інтерес до мови, народознавства, бажання бути грамотним.



Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Форма уроку: урок-мандрівка.

Методи і прийоми: самостійна робота, диктанти: «Незакінчене речення», вибірковий, вибірково-розподільний; індивідуальна робота із опорною таблицею-схемою «Написання похідних прийменників»; інтерактивні методи: «Мікрофон», «Гронування», «Прес», «Ланцюжок»; хвилинки: «Цікавинка», «Поетична», «Народознавча»; бесіда, диференціація, проблемність, робота з підручником.

Обладнання: дошка, лінійка, простий олівець, фломастери, робочі зошити, зошит для опорних таблиць-схем, опорна таблиця-схема «Написання похідних прийменників», перфострічка.

Основний зміст

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1. Самостійна робота із опорними таблицями-схемами «Прийменник як службова частина мови», «Непохідні та похідні прийменники». (Повторення вивченого.)

  2. Диктант «Незакінчене речення».

  • За походженням (способом творення) прийменники поділяються на…

  • Непохідними (первинними) є: …

  • Похідні (вторинні) творяться за допомогою таких способів: …

  • За будовою (морфологічним складом) поділяються на види (групи):…

  1. Вибірковий диктант. (Робота із перфострічкою[1].) Вибрати непохідні та похідні прийменники, рознести по колонках.

  2. Вибірково-розподільний диктант.

Прості

Складні

Складені

на

з-під

в справі

над

попід

в галузі

з

поміж

на випадок

за

заради

на відміну від

до

з-попід

у зв’язку з

під

понад

незалежно від

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми продовжуємо мандрівку до незвичайної країни Ліліпутії, спілкування із прийменниками. Співпрацюючи попередні два уроки з нашими друзями, ви, мабуть, звернули увагу на те, як пишуться похідні прийменники. Вони дали нам знати про те, що можуть писатися разом, окремо і через дефіс. Але у яких випадках? Сподіваємося, що наші малесенькі друзі поділяться сьогодні своїм секретом написання. Ми ж так хочемо дізнатися, вивчити правила і правильно застосовувати їх практично. Так?



ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

( Гімназисти зачитують тему, самостійно формулюють мету заняття.)



V. Оголошення епіграфа та робота з ним

Правопис – це одяг писемної форми вироблюваної

віками літературної мови. У всі часи він має бути

зручним і ошатним.

В.Русанівський

Наша орфографія – не така вже й проста.

Щоб навчитися правильно писати, треба попрацювати.

М.Панов

Бесіда:

- Які ваші думки з приводу цих висловлювань? Погоджуєтесь із ними? Чи у вас є свої пропозиції?



VІ. Повідомлення очікуваних результатів

Під час уроку ми:



  • визначимо правила написання прийменників разом, окремо, через дефіс;

  • навчимося застосовувати їх практично.

VІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу за підручником: параграф 34, с.237. Індивідуальна робота з опорною таблицею-схемою «Написання похідних прийменників».

Опорна таблиця-схема

НАПИСАННЯ ПОХІДНИХ ПРИЙМЕННИКІВ

Разом

Окремо

Через дефіс









  1. Колективна перевірка індивідуально заповнених гімназистами опорних таблиць-схем «Написання похідних прийменників».

  2. Усвідомлення теоретичного матеріалу. (Інтерактивний метод «Гронування».)

  3. Учитель. Звернімо увагу на вживання прийменників із певними відмінками. Робота із вправою 446, с.236 (підручник О.П.Глазової).

Хвилинка-цікавинка.

Мовознавець І.Вихованець досліджував прийменник і відзначив, що серед відмінків є чемпіони. Абсолютний чемпіон за кількістю прийменників – родовий відмінок. У нього понад 150 прийменників. Це дуже багато, якщо порівняти, що в українській мові всього прийменників близько двохсот. Із знахідним відмінком вживається 28 прийменників. Орудний відмінок поєднується із 22-ма, а у місцевому лише – 5.

VІІІ. Орфографічний практикум

(Формування практичних умінь і навичок.)



  1. Вибірково-розподільний диктант.

Похідні

разом

окремо

через дефіс

задля

зважаючи на

із-поміж

поза

незважаючи на

з-над

посеред

з огляду на

з-поза

проміж

у відповідь на

із-за

понад

нарівні з

з-понад

попід

порівняно з

з-під

поміж

слідом за

з-посеред

Висновки. Інтерактивний метод «Прес». Я вважаю, що прийменники пишуться разом (окремо, через дефіс)… тому, що …

  1. Прочитати загадки, відгадати їх. Пояснити написання прийменників.

  • Понад лісом, над водою ходить дідок з бородою

  • Попід гору, під гайком ходять вівці з пастушком.

  • Посеред ставу, серед латаття, пливе царівна у білому платті.

  • Із-під листя, з-під землі вийшов козак у брилі.

Висновки. Інтерактивний метод «Прес». Я вважаю, що прийменники пишуться разом, через дефіс… тому, що …

  1. Самостійна робота. Записати правильно прийменники. Пояснити їх написання.

Поетична хвилинка

1 в. Вони – це наші вічні батько-мати, з/під Києва, з/над берега Дніпра.

Нема ні друзів, ні рідні по/за кордоном мого серця.

А що то за орли злетіли з/за гори?

По/над світами місяць висне повен, по/над світами темні шатра ночі.

( З поезій Б. Стельмаха).

2 в. Дзвени мені з/по/над гаїв востаннє, з/над щедрих лип щедруй мені про коней…

Вирує пам’ять, як ріка по/між дібров.

Перейду я там, де тонко, по/під ліс вода тече…

( З поезій Б.Стельмаха).

А я чекаю пароплава із/за трипільської гори. (Л.Костенко)

Висновки. Інтерактивний метод «Прес». Я вважаю, що прийменники пишуться разом та через дефіс… тому, що …

  1. Народознавча хвилинка.

Виписати похідні прийменники, які пишуться окремо. Пояснити написання.

Іздавен, як тільки в родинах підростали дівчатка, бабусі й матері намагалися наготувати придане – вишитих блузок, сорочок, рушників, пошиванок, наткати полотна.

Згідно з утрадиційненими звичаями, про вдатливість тої чи тої дівчини судили не за кількістю придбаних заморських помаранчевих шовків, а власноруч виготовлених домашніх виробів.

Слідом за бабусями і мамами українські дівчата вбиралися у народний одяг: вишиті блузи й плахти. Відповідно до вимог часу кожна юнка намагалася оздобити той чи той виріб гарною вишивкою, карунками, окрайками, намистом.

Висновки. Інтерактивний метод «Прес». Я вважаю, що прийменники пишуться окремо… тому, що …

  1. Вправа 447, с.237 (за підручником О.П.Глазової). Усно, зачитуючи прислів’я, після кожного вжитого з прийменником слова, якого він стосується, визначити відмінок.

ІХ. Загальні висновки

  1. Колективна робота із опорною таблицею-схемою «Правопис похідних прийменників». (Методи «Мікрофон», «Ланцюжок».)

  2. Учитель. Вважаю, що сьогоднішня мандрівка країною Ліліпутією та зустріч і спілкування з прийменниками були нам на користь. Наші малесенькі друзі були в доброму настрої, і, що найголовніше – щедрими. Бо відкрили нам свій великий секрет: правила написання їх разом, окремо, через дефіс. Ви старанно запам’ятали і у практичних вправах застосували.

Х. Умотивоване оцінювання

ХІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Повторити весь вивчений матеріал за опорними таблицями-схемами.



1 в.- вправа 464; відредагувати речення, пояснити написання прийменників;

2 в.- скласти речення із прийменниками: відповідно до, згідно з, під час, зважаючи на, нарівні з;

3 в.- вправа 465; з кожної пари словосполучень виберіть побудоване правильно. З вибраними словосполученнями складіть і запишіть речення.

4 в. – (на вибір):написати твір-опис за картиною І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».

Література

  1. Глазова О.П. Українська мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч.закл. / О.П.Глазова, Ю.Б. Кузнецов. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – С.237.

  2. Мельничайко В.Я., Мельничайко О.І. Українська мова. Дидактичні матеріали для 7 класу. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. – С. 57-58.

  3. Сікорська З.С., Терновська Т.П. Збірник диктантів з української мови для 5-9 класів: Посібник для вчителя, - К.: Рад. шк., 1989. – С.254-261.

  4. Скуратівський В.Т. Берегиня, Художні оповіді, новели,- К,: Рад. письменник, 1998. – С. 165-166.


Тема. Прийменник як службова частина мови

Урок систематизації й узагальнення знань

Розбір прийменника як частини мови

Мета: систематизувати й узагальнити вивчений матеріал із теми «Прийменник»; у процесі практичної роботи закріпити здобуті знання про цю частину мови; розвивати й виховувати почуття патріотизму, національної гордості за свій народ, його історичне минуле, почуття шани й любові до рідної мови й краєзнавства.

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення вивченого.

Форма уроку: урок-мандрівка.

Методи і прийоми: самостійна робота; ігри: «Прийменниковий баскетбол», «Хто швидше?», «Відгадати загадки», «Хто кмітливіший?»; конкурси: «Орфографічна хвилинка», «Писарі»; диктанти: «Тиша», «Тест»; робота в парах, в групах.

Обладнання: народознавчий дидактичний матеріал на картках (легенда «Як козак дубом став»; репродукція картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», загальна опорна таблиця-схема «Прийменник як службова частина мови», перфокартки, індивідуальні картки.

Основний зміст

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми востаннє вирушаємо в мандрівку до незвичайної країни Ліліпутії. Нас із нетерпінням чекають наші друзі – прийменники. Тож давайте продемонструємо свою дружбу з ними, пересвідчимо їх, що добре вивчили і знаємо, завжди пам’ятатимемо.



ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Гімназисти зачитують тему, самостійно виводять його мету.)



ІV. Повторення набутих теоретичних знань

Учитель.

Мова наша барвінкова,

Калинова, пречудова.

Необхідно нам її шанувати,

Любити, вивчати, знати.

Тож пропоную теоретичний матеріал з теми повторити.

  1. Самостійна робота із загальною опорною таблицею-схемою «Прийменник як службова частина мови» [2]. (1 хв.)

  2. «Прийменниковий баскетбол». (3 хв.)

Умови гри: передаємо м’яч, озвучуючи теоретичні знання з теми. Наприклад: ведучий посилає гравцю м’яч разом із визначенням: «Прийменник – незмінна службова частина мови, яка служить для зв’язку слів у словосполученні й реченні». Наступний гравець: «Лексичне значення не має»…Останній гравець: «Гру закінчено».

V. Систематизація й узагальнення здобутих знань у процесі практичної роботи

1. Гра «Хто швидше?» Відшукати й порахувати непохідні, прості прийменники. (Гімназисти працюють із розділом першим історико-краєзнавчого нарису «Історія виникнення Братського та сіл району». Відповідь: 57 [3].)

2. Конкурс «Орфографічна хвилинка».

Клас ділиться на дві команди, які визначають по одному представникові, які мають записати під диктовку речення, підкреслити в ньому орфограми, з’ясувати належність кожного слова до певної частини мови.



Людина, вихована без історичної пам’яті, неодмінно переродиться в бур’ян, стане байдужим споживачем, безбатченком.

  1. Диктант «Тиша» Записати слова, розкриваючи дужки.

(З) під, (з) понад, (уві) сні, (наді) мною, (з) над, (з) перед, (за) ради, (з) за, (з) під.

4. Робота в парах. Згрупувати в синонімічні ряди прийменники.

Коло, для, круг, крім, посеред, через, мимо, біля, близько, задля, довкола, окрім, посередині, скрізь, повз, при, ради, заради, навколо, навкруг, опріч, насеред, кругом, серед.


  1. Конкурс «Писарі».

Гімназисти, що склали твори-описи за картиною І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», зачитують письмові роботи.

  1. Гра «Відгадати загадку» Виписати іменники з прийменниками, визначити відмінок.

    • З-під гірки з-під крутої прокрадається норою та й до моря утіка через лози по ярках. (Джерело.)

    • Хлопець-Мартин похилився через тин. А дівчина Гапка: «Яка в тебе гарна шапка! Ще й жовта китиця проти сонця світиться» (Соняшник.)

    • Били мене, били, на шматки порвали, у воді мочили, по траві валяли, одну половину з кашею поїли, другу половину – на плечі наділи. (Коноплі.)

  2. Диктант-тест. Знайти у поданих реченнях помилки, обґрунтувати відповідь.

    • На початку століття письменник виїхав у село.

    • Тиждень тому їхня сім’я виїхала на село.

Довідка. Граматично можливі обидва варіанти. Але в смисловому відношенні вони відмінні. Коли кажуть «виїхав на село», то хочуть підкреслити, що він перебуває не в місті, а в сільській місцевості;

«Виїхав у село» означає, що говориться про конкретне село.



  1. Вправа 445, с.236 (підручник О.П.Глазової). Прочитайте прислів’я. Визначте антонімічні пари. (Усно.)

  2. Гра «Хто кмітливіший?» Пояснити правопис прийменників.

Запитав у Марійки. У Василька карі очі. У Львові. Це було… у Києві. Думки в Андрія. Спитати в батька. Василь з Оксаною. Дарина з Кирилом. Разом із сусідами. Вийти зі школи.

  1. Індивідуалізовані групові завдання за картками. (Працюємо із перфокартами [4] .) Легенда «Як козак дубом став».

Група 1. Підкреслити прийменники. Розібрати останній як частину мови.

Було це давно. Перейшов офіцер Живкович із своїми сербами на бік росіян, кинувши турецьку армію.

Група 2. Підкреслити прийменники. Зробити розбір прийменника з як частини мови.

Вирішив пан оженитися заново у Братському. Дворянок він не розшукував, а захотів узяти любу молоду й красиву дівчину, хоч і з простих людей.

Група 3. Підкреслити прийменники. Зробити розбір прийменника на як частини мови.

А та дівчина кохала козака з Кам’януватки. От на дівич-вечір приїхав козак та й викликав її на берег Мертвоводу.

Група 4. Підкреслити прийменники. Зробити розбір прийменника від як частини мови.

Пан зібрав своїх слуг-гайдуків, кинувся до берега, оточив козака. Накинулися гайдуки, а козак був добрим рубакою, як вихопив шаблю, так всі – в боки від нього. Він прикриває дівчину, відбивається.

Група 5. Підкреслити прийменники. Зробити розбір прийменника в як частини мови.

Бачить пан, що втече козак із дівчиною. Вихопив пістолет і вистрелив козакові прямо в серце. Похитнувся той, вражений на смерть. Та не впав козак. Ноги його вросли в землю і стали корінням, а сам він – дубом.

  1. Робота семикласників із індивідуальними картками [5] з метою оцінювання рівня набутих знань і вмінь.

VІ. Кінцевий етап уроку – мандрівки

Учитель. Ось і закінчилася наша мандрівка до незвичайної країни Ліліпутії. Знайомство із її мешканцями – прийменниками було цікаве. Захоплююче й корисне. Маю велику надію, що всі набуті знання з теми «Прийменник як службова частина мови» ви пам’ятатимете й пронесете через усе життя. Тож подякуємо господарям, які нас гостинно приймали й дізнатися все про них допомагали.

VІІ. Підсумки

Наші чотири уроки-мандрівки вже закінчилися,

Кожен, як міг, потрудився.

Повторили, систематизували, узагальнили,

І одержали по цій темі такі бали:

Повідомлення за «Індивідуальними картками».

VІІІ. Домашнє завдання

Повторити теоретичний матеріал «Прийменник як службова частина мови».



1 в. – скласти казку про прийменник на народознавчій основі;

2 в. – написати міні-твір;

3 в. – скласти зв’язну розповідь.
Література

  1. Голомб Анна та Марія. Історія виникнення Братського та сіл району // Перемога. – 2002.- 23 травня. – С.4.

  2. Глазова О.П. Українська мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч.закл. / О.П.Глазова, Ю.Б. Кузнецов. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – С.236.

  3. Збірник диктантів та переказів з української мови для 5-9 класів: Посібник для вчителя / О.І.Потапенко, Г.І.Потапенко, Л.В.Борисова, Н.В.Мальченко, Н.В.Овсієнко. – К.:Зодіак – ЕКО, 1995. – С. 145-146.

  4. Калініченко Людмила. Любіть її, думу правди – козацькую славу // Дивослово. – 2009. - №6 (627). – С. 8-10.

  5. Легенди та перекази Південного Прибужжя / Укладач О.Ф.Ковальова. – 2-ге вид., доп. та перероб. – Миколаїв: Вид-во «Іліон», 2008. – С.116-117.

Каталог: wp-content -> uploads -> 2014
2014 -> Методика превентивного
2014 -> Методичні рекомендації для самостійної роботи слухачів курсів підвищення педагогічної кваліфікації Херсон 2015
2014 -> Урок 1 Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя. Практична робота Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття
2014 -> Положення про навчальні кабінети І лабораторію звукозапису Херсонського музичного училища Херсон 2008 положення про навчальні кабінети І лабораторію Херсонського музичного училища Загальні положення
2014 -> План роботи кабінету історії Старосалтівського професійного аграрного ліцею Завідуючий кабінетом
2014 -> Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби І пмпк
2014 -> Черкасова Любов Михайлівна, заступник директора з виховної роботи у 2013/2014 навчальному році набув чинності новий державний стандарт
2014 -> Соціальна робота з агресивними підлітками

Скачати 277.1 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©www.shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал