Програма
комплексного державного іспиту
7. 03010201 – Психологія (ОКР "Спеціаліст")
2013-2014 н.р.
Методика викладання у ВШ
-
Предмет, завдання методики викладання у вищій школі.
-
Концептуальне підгрунтя навчального предмету «Методика викладання у вищій школі».
-
Психологічні проблеми викладання. Егоцентризм педагога.
-
Професійно-педагогічні та особистісні характеристики викладача вищої школи.
-
Психолого-педагогічні рекомендації щодо врахування характерологічних особливостей студентів у процесі викладання.
-
Індивідуальний підхід до студентів у процесі викладання.
-
Психолого-педагогічні основи лекційного заняття.
-
Види та структура лекції.
-
Параметри оцінювання якості прочитаної лекції.
-
Види семінарських занять та психолого-педагогічні вимоги до проведення семінарів.
-
Колоквіум як традиційна форма навчальних занять.
-
Шкала оцінок якості проведення семінарських занять.
-
Семінарське заняття в активній формі та план його проведення.
-
Технологія проведення просемінарів.
-
Психолого-педагогічні вимоги до проведення практичних занять.
-
Психолого-педагогічні вимоги до проведення лабораторних занять.
-
Види, форми самостійної роботи з навчальної дисципліни для студентів.
-
Методика організації самостійної роботи студентів з вивчення психології
-
Форми і види педагогічного контролю в процесі викладання у вищій школі.
-
Види організаційних форм контролю: контроль здійснюваний викладачем (фронтальний, груповий, індивідуальний, комбінований), самоконтроль студентів.
-
Індивідуальне навчально-дослідне завдання (ІНДЗ).
Етнопсихологія
-
Поняття міжкультурної адаптації, її фактори та стратегії.
-
Етапи процесу адаптації до нового культурного середовища.
-
Поняття етнічної та національної ідентичності, їхні функції та структура.
-
Вікові етапи формування етнічної ідентичності.
-
Етнічна самооцінка як компонента етнічної ідентичності.
-
Особливості етнічної ідентичності у представників етнічних та національних меншин.
-
Поняття етнічної маргінальності та маргінальної особистості.
-
Американська та європейська традиції дослідження маргінальності.
-
Внутрішні та зовнішні конфлікти маргінальних особистостей.
-
Наслідки міжкультурних контактів для етнічної меншості.
-
Етнічні упередження, їхні компоненти. Джерела упередження і фактори, які йому сприяють.
-
Поняття та типи етнічної дискримінації.
-
Поняття та стратегії акультурації.
-
Поняття культурного шоку, його ознаки та особливості перебігу.
-
Поняття та моделі міжкультурно-комунікативної компетентності.
-
Поняття міжкультурної сенситивності та її стадії.
-
Основні типи навчальних програм при підготовці до міжкультурної взаємодії.
-
Етнопсихологічні особливості українського національного характеру.
-
Методологія і методи етнічної психології.
-
Етнічні стереотипи у міжгруповому сприйманні та методи їх дослідження.
Основи психогенетики
1.Порівняльна характеристика методів психології та психогенетики.
2. Становлення психогеннтики у ХІХ столітті. Розвиток психогеннтики у ХХ столітті.
3. Генетично модифіковані продукти та їх вплив на організм людини. Види мутацій. Механізм дії мутагенів на організм людини.
4. Роль спадковості і середовища у формуванні функціональної асиметрії.
5. Генетичні аспекти ліворукості. Особливості функціональних асиметрій у близнюків.
6. Генетичні механізми старіння. Ген Клото, ген Фоксоза. Генетика старіння й онкологічні захворювання (роль теломерази). Реплікативне та умовне старіння.
7. Зв’язок нюху і статевої поведінки у ссавців та людини. Феромони.
8. Синдром дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ): роль спадкових факторів. Генетичні моделі трансмісії СДУГ.
9. Нездатність до навчання (НН), специфічна нездатність до навчання (СНН): вербальна (дислексія) і невербальна (дискалькулія, дисграфія).
10. Генетичні моделі трансмісії специфічної нездатності до читання (СНЧ) і результати аналізу зчеплення
11. Психогенетика зорового сприймання. Дальтонізм. Протанопія, протаномалія. Дейтеранопія, дейтераномалія. Тританопія.
12. Ідеографічні риси у розлучених близнюків – пряма чи опосередкована спадковість?
13. Генотип-середовищні співвідношення у мінливості показників вегетативних реакцій.
14. Психогенетика смаку і нюху. Вроджені дефекти смаку і нюху. Аносмія. Зв’язок нюху і статевої поведінки у ссавців та людини.
15. Емергенез. Імпресінг. «Стигми» геніальності.
16. Дефекти слуху і їх успадкування. Аналгезія.
17. Генотипно-середовищні співвідношення у мінливості показників вегетативних реакцій. Успадкування показників шкірно-гальванічної реакції, функціонування серцево-судинної системи.
18. Генетика психофізіологічних і фізіологічних показників: електроенцефалограма, викликані потенціали і пов’язані з подіями потенціали, час спостереження, час реакції.
19. Близнюковий метод упсихогенетичних дослідженнях і його види.
20. Психогенетика інтелекту та геніальності.
Психологія здоров’я
-
Наукові та соціальні передумови виокремлення Психології здоров’я як нової прикладної галузі психології.
-
Основні теоретичні підходи у психології здоров’я.
-
Критерії психічного здоров’я.
-
Сучасні психологічні концепції стресу.
-
Феноменологічно-пізнавальна концепція стресу Лазаруса і Фолкман. Механізми психологічного захисту і копінгу: співвідношення понять.
-
Теорія навченої безпорадності М. Селігмана.
-
Психосоматичні аспекти болю.
-
Соціодемографічні, культуральні та індивідуальнісні детермінанти здоров’я.
-
Модель захисної мотивації Роналда Роджерса.
-
Процесуальна модель здоров’єорінтованих дій Р.Шварцера.
-
Особливості преінтенційних та постінтенційних моделей формування здоров’єорієнтованої поведінки.
-
Самоефективність як детермінанта здоров’єорієнтованої поведінки.
-
Психологічні основи програм формування мотивації здорового способу життя.
-
Психологічні та психосоматичні підходи у дослідженні та терапії анорексії і булімії.
-
Стиль життя і узалежнення. Психологічні аспекти превенції узалежнень (обґрунтувати на основі моделі І. Айзена).
-
Психологічні аспекти превенції тютюнопаління та вживання алкоголю (обґрунтувати на основі моделі Розенштока і Беккера).
-
Соціально-психологічні аспекти СНІДу та його превенції (обґрунтувати на основі теорії Роналлда Роджерса).
-
Соціально-психологічні аспекти онкопатології. Завдання психології здоров’я стосовно превенції онкопатології та оптимізації лікування онкологічних хвороб.
-
Психологічні аспекти неповносправності та її реабілітації.
-
Соціально-психологічні аспекти інфекційних хвороб. Завдання психології здоров’я стосовно превенції та оптимізації лікування інфекційних хвороб.
Психологія масової поведінки
-
Концептуальні інтерпретації поняття „маси”: натовп (Г.Лебон); публіка (Г. Тард); гетерогенна аудиторія (М. Арендт); агрегат (У. Корнхаузер).
-
Теорії „масового суспільства”: аристократична (Х. Ортеги-і-Гасет), ліберально-критична (К. Мангейм, Е. Фромм), ліворадикальна (Р. Міллс), концепція Д. Белла та Е. Шілза.
-
Види та характеристики маси. Критерії класифікації мас.
-
Людина і маса. Зміни, що відбуваються з індивідом в масі.
-
Базові принципи впливу на маси, за Г. Лебоном
-
Кругообіг ідей в теорії мас Г. Лебона
-
Елементи натовпу за Г. Лебоном
-
Концепція масової свідомості в теорії З. Фройда.
-
Індивід як винахід 20 ст. в теорії мас С. Московічі
-
Стратегії пропаганди та навіювання в концепції С. Московічі
-
Масові символи в теорії Канетті
-
Елементарна колективна поведінка в концепції Г. Блумера
-
Характеристики масової свідомості.
-
Структура та властивості масової свідомості.
-
Поняття стихійної масової поведінки.
-
Основні види та властивості натовпу.
-
Чинники виникнення та механізми розвитку масової паніки.
-
Феномен «географія натовпу». Прийоми управління натовпом зсередини.
-
Механізми утворення натовпу.
-
Теорії масової комунікації
-
Комунікаційний простір та його організація.
-
Модель резонансної комунікативної технології Г. Почепцова
-
Міфи в комунікаційному просторі
-
PR (зв’язок з громадськістю) у формуванні масової свідомості
-
Формування іміджу як спосіб впливу на масову свідомість.
Геронтопсихологія
-
Періодизація життя людей похилого віку. Основні закономірності геронтогенезу.
-
Максимальна та нормальна тривалість життя людини. Середня та ймовірна тривалість життя населення. Фактори, що їх зумовлюють.
-
Поняття про старіння та старість. Біологічне, патологічне та психологічне старіння. Соціальні установки та стереотипи стосовно людей похилого віку.
-
Біологічні, соціальні та психологічні теорії старіння.
-
Зниження ефективності роботи відчуттів та сприймань у похилому віці.
-
Особливості уваги, пам’яті та мовлення у похилому віці.
-
Позитивні та негативні інтелектуальні зміни в старості. Модель мудрості Б. Балтеса.
-
Об’єктивні та суб’єктивні фактори динаміки пізнавальних функцій у похилому віці.
-
Специфічні зміни емоційної сфери в старечому віці. Стратегії емоційного старіння. Емоційні проблеми виходу на пенсію.
-
Переживання самотності літніми людьми. Її причини та наслідки.
-
Фізичні, соціально-демографічні та психологічні чинники задоволеності життям у пізній дорослості.
-
Зміна потреб, мотивів і ціннісних орієнтацій у старості. Мотиваційні дефекти.
-
Мотивація сімейних відносин у похилому віці: подружні стосунки, стосунки з дітьми та онуками, з братами/сестрами.
-
Завдання особистісного та соціокультурного розвитку людини у похилому віці.
-
Криза пізньої дорослості; її психологічний зміст.
-
Я-концепція в структурі самосвідомості літньої людини. Особливості темпераменту та характеру.
-
Проблеми соціалізації та соціально-психологічної адаптації в осіб похилого віку.
-
Теорія дисоціалізації. Джерела дисоціалізації. Фактори соціально-психологічної адаптації у похилому віці.
-
Типологія особистості людей похилого віку.
-
Психологічні аспекти завершення життєвого шляху людини. Помирання та смерть як психологічна проблема. Проблема страху смерті.
Затверджено
на засіданні кафедри психології
протокол № 15 від 25. 03.2014 року
Завідувач кафедри психології С. Л. Грабовська
Затверджено
на засіданні Вченої ради філософського факультету
протокол № 171/7 від 24. 04. 2014 року
Голова Вченої ради
філософського факультету В. П. Мельник
Поділіться з Вашими друзьями: |