РОЛЬ КАЗКОТЕРАПІЇ В РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Гарне мовлення — це життєва необхідність. Від того, наскільки в дитини розвинені ці навички, залежить її успішне навчання і стабільний психічний стан. Казкотерапія багато дає для розвитку мовлення. Застосування цієї форми роботи сприяє вдосконаленню мовленнєвих навичок дітей з особливими потребами.
Дітей молодшого шкільного віку з проблемами мовного розвитку стає більше з кожним роком. Такі проблеми перешкоджають їхньому повноцінному спілкуванню, викликають труднощі в успішному опануванні знань із різних предметів. Мовленнєві труднощі негативно впливають і на емоційний стан дитини. Діти з особливими потребами потребують вчасної допомоги, яку вчитель має надавати їм із великим терпінням.
«Дитина, розвиток якої ускладнено дефектом, є не менш розвиненою, ніж її нормальні підлітки, а інакше розвиненою. Вона може досягти того самого, що і нормальна, але іншим способом, іншим засобом», — говорив Л. Виготський.
Унаслідок певних розумових і фізичних вад такі учні повільно засвоюють програмовий матеріал, часом при цьому виникають великі труднощі. Діти краще сприймають навчальний матеріал, якщо він подається у вигляді казки чи театральної постановки. Тому працючи над проблемним питанням «Розвиток мовлення дітей з особливими потребами засобами казкотерапії та театралізації». Потрібно ставити мету надати допомогу дітям із вадами мовлення, розв'язувати проблеми, пов'язані з її вихованням і навчанням, забезпечувати їх інтеграцію в суспільство.
…Казка, творчість — це найтонший і найніжніший дотик. Казка — дитинство думки. Вона робить світ дитинства яскравим і цікавим. (В. Сухомлинський)
На уроках розвитку мовлення разом з учнями часто використовуйте казку та складайте казки. Написання казок допомагає в корекційній роботі з дітьми, підтримує інтерес до навчальної діяльності, допомагає набувати навичок і вмінь будувати речення, послідовно висловлювати свою думку, дотримуватися логічних зв'язків між окремими висловлюваннями; в учнів збагачується словник, розвиваються творчі здібності, виникають позитивні емоції.
«Казка невід'ємна від краси... Дякуючи казці, дитина пізнає світ не тільки розумом, але і серцем. І не тільки пізнає, але і відкликається на події і явища оточуючого світу, показує своє відношення до добра і зла. В казці черпаються перші уявлення про справедливість і несправедливість» (В. Сухомлинський).
До причин неуспішності учнів, які потребують корекції розумового розвитку їх негативне ставлення до навчання, можна віднести небажання контактувати, виконувати навчальні завдання, інертність і малоактивність учнів. Таких дітей нелегко зацікавити, а зацікавивши — утримати їхній інтерес.
Як на розвиток мовлення впливає казка? Чому велике значення варто приділити саме казкотерапії?
Робота з казками будить думку дитини, змушує її мислити, аналізувати, шукати відповіді на те чи інше питання. Ось чому невеликий казковий матеріал доречно використовувати для розвитку мислення і зв'язного мовлення дитини. Треба лише правильно спрямовувати думку дитини різноманітними запитаннями, спілкуванням дорослих із маленьким слухачем і читачем.
Матеріал треба подавати в логічній послідовності, тому слід працювати з ним послідовно, не перескакуючи через сторінки, зацікавлено, з гарним настроєм, з емоціями. Учитель має допомагати дітям у складних для них випадках. Це може бути підказка, більше зосередження на певному тексті, пояснення.
Педагог повинен дбати про розширення словникового запасу маленьких школярів, урізноманітнювати запитання, розширювати відповіді. Це дає можливість дитині прагнути відповідати не стисло, а описово. А це значить, що вчитель — на шляху до успішного розвитку мовлення і психічних процесів: мислення, уяви, уваги.
Обов'язково слід хвалити дитину, ділити з нею радість її перемог, усіляко стимулювати її прагнення до знань, заохочувати самостійність, упевненість. Уся ця робота дає дітям можливість після закінчення школи успішно включитися в активне трудове і суспільне життя.
Роботу з розвитку мовлення треба поєднувати з розвитком пізнавальної діяльності. Увесь процес корекції мовлення я спрямовувати на формування мисленнєвих операцій: аналізу, синтезу, порівняння, абстрагування, узагальнення. Саме в початковій ланці закладається фундамент подальшого життя людини, тому необхідно дбати про розвиток повноцінних читацьких, мовленнєвих умінь і навичок, давати знання про реальний світ у його зв'язках і залежностях, розвивати сенсорні вміння, мислення, уяву, пам'ять, здатність до творчого самовираження, особистісно-ціннісного ставлення до праці, мистецтва, здоров'я, уміння виконувати творчі завдання.
ОПМПК
Поділіться з Вашими друзьями: |